Avui les polítiques per sortir de
la crisi poden dividir-se en dos grans paquets, esquematitzant molt aquestes
opcions es caracteritzen per: (1) Les polítiques neoliberals (i profundament
antidemocràtiques) implementades per la UE, i seguides per l’estat espanyol i
Catalunya. Les polítiques neoliberals proposen una sortida basada,
sintèticament, en la reducció dels costos laborals (reducció salaris, drets
socials, provisió de béns públics, protecció ambiental, etc.) per augmentar la
competitivitat del país en un mercat global, i de “donar més llibertat als
individus” perquè puguin prendre les decisions amb els seus recursos que
maximitzin el seu benestar, i per aconseguir-ho cal eliminar les interferències
dels reguladors públics que distorsionen els mercats, i per tant encareixen els
preus béns i servei.
La segona proposta, que podríem
anomenar social-liberal, Aquests corrents defensen una recuperació de les
polítiques keynesianes expansives. Tanmateix, no discuteixen el marc de creixent: lliurecanvisme (plena
llibertat en la mobilització dels factors, mercaderies i treball) i la
priorització de l’equilibri pressupostari (reducció del dèficit públic, almenys
fins avui). Els estímuls per recuperar el creixement es basaran en polítiques
expansives (reducció del tipus d’interès, increment de l’oferta monetària) i
tèbies polítiques de redistribució de la renda (fiscalitat), i impostos verds
per controlar el malbaratament dels recursos, particularment els no
reproduïbles (combustibles fòssils).
L’estat ha de proveir alguns serveis públics (sanitat, educació), però
ha de reduir el seu paper rector en l’economia, només reparar o prevenir les
“falles dels mercats”.
Ambdues propostes polítiques
comparteixen el manteniment de l’estatu-quo neoliberal en l’àmbit comercial (es
dóna per suposat que el món serà indefectiblement globalitzat) i pressupostari
(manteniment de la reducció del dèficit). Rere ambdues hi ha una proposta
implícita de sortida de la crisi que passa per l’augment de les exportacions,
com a eina per recuperar la senda del creixement i benestar.
A aquestes agendes polítiques cal
fer-les algunes preguntes bàsiques: fins a on poden arribar les polítiques de
reducció de costos laborals (dels salaris) per esser competitius? El llindar
són els salaris Xinesos? La pregunta a les segones seria són factibles les
polítiques expansives en l’actual marc institucional (sense banc central, plena
llibertat de moviments pel capital, desregulació financera)? L’augment de
l’oferta monetària (imprimir més diner i reduir els tipus d’interès) bastarà
per reactivar el crèdit i l’economia?
Els il·lusionats en el creixement dels sectors
exportadors, d’una o altra orientació, s’haurien de preguntar: des del costat
de l’oferta, i molt lligat amb el “canvi
de model productiu”, han de dir a quins sectors hem de destinar el capital
disponible: als vells teixits productius molt a prop de la seva maduresa
tecnològica? O aquells que acceleren el deteriorament ambiental? Quins són els
incentius que oferiran a les empreses perquè inverteixin en el país (per crear
ocupació) en aquells sectors exportadors? En un context d’encariment dels
combustibles fòssils quins seran els constrenyiments pels sectors exportadors?
Serà possible amb uns costos de transport creixents la “globalització infinita”?
Des del costat de la demanda: Quina és la demanda que hem d’estimular? Hem
d’activar la demanda de consum d’uns béns durables (cotxes, electrodomèstics,
sòl, etc.) que fomenten el consum intensiu de recursos exhauribles i que
provoquen greus problemes ambientals a escala planetària? Podem expandir les
pautes de consum occidentals (UE i USA) al conjunt del planeta?
Si com hem suggerit anteriorment,
les forces productives-destructives han arribat a la seva maduresa tecnològica,
i la seva extensió no és sinó un perill pel conjunt del gènere humà, el canvi
de model productiu és una urgència social i ambiental. Per això, hem de dirigir
l’esmerç de capital als sectors que experimentin en aquestes noves tecnologies
verdes, molt especialment en els àmbits energètic i de mobilitat, responsables
de les majors alteracions ambientals i territorials. Per això, serà necessari
reforçar el sistema fiscal, d’una banda per recuperar la progressivitat dels
impostos sobre les rendes del treball i capital més elevades, desplegar la
fiscalitat ecològica per canviar les pautes de consum i millorar l’eficiència
energètica. L’abast global o planetari de la crisi ens obliga també a definir
un nou marc de relacions econòmics, socials i ambientals a escala global. I a
rompre també amb suposats tabús! Contràriament al que proclamen els liberals,
el lliure comerç no ha estat històricament la via que ha permès el
desenvolupament econòmic del països industrialitzats. Històricament el
proteccionisme fou una de les claus dels processos d’industrialització de Gran
Bretanya, Estats Units o els països europeus als segle XIX, i de Japó, Espanya
i Corea del sud al segle XX. Ni tampoc ho és avui. Perquè els govern europeus
practiquen el proteccionisme quan subvencionen determinats sectors econòmics
(automoció, llet, etc.), en detriment d’altres. Hem de poder decidir quins són
els béns s’han de quedar al marge del mercat per garantir el benestar de les
poblacions, i en quins altres els processos d’especialització econòmica poden
aportar benestar social i ambiental al conjunt dels països. L’ajuda financera i
el comerç just han de ser elements claus en l’agenda de les converses
internacionals, perquè tenen a veure amb el benestar de les persones en els
països d’origen, i amb el benestar global del planeta.
Per sortir d’aquesta crisi i posar
les bases d’una societat sustentable ecològicament caldrà respondre a aquestes
preguntes, i mobilitzar totes les forces socials, institucionals i científiques
a treballar en aquesta gran transformació. Alguns es demanaran és això
possible? Jo respondria si, però sobre tot és necessari i urgent. Els escèptics
i pessimistes ens demanaran: ¿Hi ha alternatives? ¿On podem trobar referents,
experiències, propostes? ¿Què podem fer individual i col·lectivament? Jo els
respondria que disposem d’alternatives i propostes bastides sobre en l’acció i
el pensament creat a partir dels moviments socials, en multitud d’experiències
de gestió socials i ambiental en els governs municipals, i amb una llarga
tradició científica... I no només sobre el paper, com testimonia tot una
miríade d’experiències en l’organització d’un teixit de producció de béns i
serveis alternatiu.
Tanmateix, aquesta transformació
socioecològica, no la podem deixar en mans d’altri. Per això, tampoc podem
confiar la sortida de la crisi a les empreses i institucions que l’han
provocada. Per això, hem d’empènyer a les institucions polítiques (UE, govern
de l’estat i Generalitat) a prendre aquelles mesures que suposin un major control sobre els mercats i
el sistema financer: imposar regulacions i impostos progressius sobre els
guanys i la mobilitat del capital (taxa Tobin); restringir l’entrada dels fons
de capital especulatiu en determinats mercats de béns de primera necessitat
(els aliments, l’energia i l’habitatge són béns de primera necessitat); exigir
que les intervencions públiques en el mercat financer no siguin gratuïtes, la
intervenció en banc o empreses ha de tenir com a contrapartida l’entrada de les
institucions públiques en la propietat d’aquestes empreses. Aquesta intervenció
pública en el sector financer no només proporcionaria mecanismes efectius de
control i regulació d’aquestes institucions, mercats i productes; sinó que
permetria redirigir una part dels guanys cap a una vertadera “obra social”
centrada en projectes caràcter social i ambiental on les empreses privades no
inverteixen perquè les rendibilitats no són prou atractives pel capital.
La tasca no pot acabar en les
polítiques macroeconòmiques, també hem d’exigir a les institucions públiques
que les polítiques econòmiques han d’adreçar-se als nous sectors emergents de
la sustentabilitat ecològica i social: xarxes de producció, reciclatge i
recuperació de béns i materials, cooperatives de consum responsable,
cooperatives de treball social, pagesos de la nova agricultura ecològica, etc.
Tots aquests sectors representen una alternativa a les forces destructives del mercat i del monopoli privat sobre sectors
productius estratègics (energia, aliments,
llavors, medicina, etc.); totes elles proporcionen benestar i són
intensives en treball. Però també a nivell individual, tenim un ampli ventall
de possibilitats per contribuir progressivament a la gran transformació en els
àmbits de la vida quotidiana: adquirint els productes i serveis de les xarxes
de producció i distribució de bens i serveis sostenibles, a través del
reciclatge, l’estalvi energètic, ...
Per acabar, aquesta agenda de més
democràcia social i econòmica, no significa necessàriament créixer més, o dit
d’una altra manera incrementar de forma continuada el consum de “capital
natural” i alterar i contaminar els fluxos biofísics que fan possible la vida
del gènere humà sobre el planeta. loPodem créixer -1 al nord i créixer
+1 al sud, situant, com van proposar les nacions signants del tractat
de Kyoto, uns llindars globals de benestar on aquells que avui tenen més
aprenguin a viure amb menys, i perquè aquells que tenen manco o res, puguin
viure amb més. Nicolai Bujarin (1888-1938), un dels precursors de
l’ecosocialisme, va escriure en una presó stalinista, poc abans de ser
assassinat: “El procés de producció
social és una adaptació de la societat humana a la naturalesa exterior” ...
“Cap sistema, inclòs el de la societat humana pot existir en un espai buit;
està envoltat d’un ‘medi ambient’ del que en darrera instància depenen totes
les seves condicions. Si la societat humana no se adapta a seu medi ambient, no
està destinada a aquest món”.
Gabriel Jover
Maig 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada