Un
dels elements que ha permès el desenvolupament d'aquest capitalisme terriblement
depredador ha estat l'abandó del principi de produir per a satisfer les
necessitats pel principi de crear necessitats noves per poder produir més,
vendre més i guanyar molt més.
La
llei de l'oferta i la demanda ha passat a ser la llei de l'oferta i s'han anat
posant els mecanismes perquè les persones mai es sentin satisfetes del que
tenen: el màrqueting, la publicitat, la innovació en nous productes i
l'obsolescència programada no estan al servei dels departaments de producció
sinó que aquests últims hi estan subordinats.
Per
tant si volem tocar el sistema econòmic no tindrem més alternativa que canviar
el consum, les relacions entre les persones i allò que necessiten per viure. No
vol dir tornar a l'economia de subsistència: viure vol dir viure bé, perquè
sabem que les necessitats dels éssers humans no es redueixen a menjar i tenir
un sostre.
Els
valors del materialisme, qui més té millor és, sempre han estat presents però
ara no tenim més remei que posar-los en qüestió no només per una qüestió ètica
sinó perquè ens estem menjant el món (parafrasejant la campanya de
sensibilització de fa uns anys).
No
podem seguir consumint ni les mateixes quantitats ni de la mateixa manera que
fins ara.
Això
és el que s'ha plantejat a partir de la dècada del 2000 per part de nombrosos
grups de ciutadans que s'han anat organitzant col·lectivament per crear
alternatives de consum sostenible.
El
CRIC (Centre de recerca e informació en consum) els analitza en el seu informe:
Cambio global España 2020-2050 agrupant-los en:
-
grups de consum agro-ecològic
-
xarxes d'intercanvi d'objectes i serveis (mercats d'intercanvi, bancs del
temps)
-
horts col·lectius
-
grups de criança compartida
-
iniciatives de consum col·laboratiu (cohousing, co-working, car-sharing...)
Cooperatives
de consum
Potser
al principi l'element “menjar bé”, sense químics, la preocupació per la pròpia
salut i pel medi ambient van tenir un
determinat pes però avui la majoria d'iniciatives són més de consum crític en
general que estrictament agro-ecològic.
La
prova és que dins del col·lectiu es posa en qüestió cada cop més el segell
CCPAE (el segell de garantia europeu que s'utilitza per certificar que el
producte ha està produït sense químics en tota la cadena) perquè no inclou
garanties socials com per exemple el coneixement de les condicions laborals de
les empreses fabricants.
Que
els productes siguin ecològics (de manera de produir) deixa de ser l'únic
criteri i la proximitat comença a tenir un valor gairebé per sobre.
La
quantificació d'aquest moviment és especialment difícil per la seva naturalesa
com a alternativa econòmica informal. Les anomenem cooperatives perquè es
regeixen pels principis cooperatius però la majoria de “cooperatives de consum”
funcionen legalment com a associacions. Pel que fa als grups de consum, aquests
no tenen ni forma jurídica en la majoria de casos perquè el pagès o una
associació externa els hi serveix el producte sense gaire implicació (però no
per això deixen de ser agents de canvi, en tant que decisors del tipus de consum
que fan). Fins i tot va existir un model d'acord entre el productor i el grup
de consumidors en el que es pagava una quantitat i preu fix al productor
independentment del que pugui conrear.
Tanmateix
el Cric posa xifres del voltant de 14.000 persones (uns 148 grups de consum amb
més de 4.000 unitats familiars arreu Catalunya) consumidores a través d'aquests
projectes en el seu informe del 2012.
Els
principis de les cooperatives de consum, encara que molt diversos es poden
resumir en els següents (l'ordre d'importància depèn del perfil de cada
cooperativa):
-
escurçament dels circuits de producció i compra-venda de proximitat.
-
confiança entre proveïdor i consumidor
-
autogestió (organització de l'activitat de manera voluntària en comissions de
treball)
-
retorn a la connexió amb el que mengem, amb la pagesia, amb la Terra. Suport a
la pagesia compromesa (ecològica, petita, familiar...)
-
cooperació com a manera d'organitzar-se, sobretot en el sentit de democràcia en
la presa de decisions i en l'autogestió
-
reducció de residus i reús (productes a granel i sense embolcalls)
-
reafirmació de que una altra economia és possible
-
contribuir o ser actors de la transformació social
Aquest
tipus de consum s'estén pel territori però també en nombre o categories de
productes: les cooperatives afegeixen productes processats i fins i tot de
neteja,
Xarxes
d'intercanvi i bancs del temps
Mercats
puntuals o regulars on s'intercanvien objectes: basat en el reús dels objectes
que no volem i la no producció d'allò que necessitem si a una altra persona li
sobra.
Els
bancs del temps funcionen com a centres d'intercanvi de serveis: tothom té
alguna cosa a oferir de manera gratuïta i a la vegada a rebre serveis de les
persones que integren la xarxa.
Horts
col·lectius
Espais
de cultiu dinamitzat per entitats o persones que solen tenir un primer objectiu
de satisfacció de la necessitat d'ocupació de diferents col·lectius de persones
(gent gran, persones amb diversitat funcional) però
que a la fi també satisfà necessitats d'alimentació dels usuaris.
Grups
de criança compartida
Projectes
d'educació i cura infantil on les famílies cooperen per compartir la criança.
Consum
col·laboratiu
desenvolupat en un capìtol anterior
Totes
aquestes iniciatives representen una implicació molt important per part del consumidor
que hi participa: el nombre d'hores què hi dedica, assemblees, comissions de
treball, incomoditats i renúncies a molts productes què ofereix el mercat
capitalista fa que per damunt del seu impacte es reconegui la importància del
moviment.
Marina Reig
Juny 20013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada