Article publicat a El Diario
El vicepresident i conseller d'Economia i Hisenda, Oriol Junqueras, ha mostrat la seva intenció d'incidir en la fiscalitat ambiental en els pressupostos de 2016
Repassem quines vies es poden explorar per aconseguir una fiscalitat que ajudi al medi ambient amb les competències que té Catalunya
El vicepresident i conseller d'Economia i Hisenda, Oriol Junqueras, ha mostrat la seva intenció d'incidir en la fiscalitat ambiental en els pressupostos de 2016
Repassem quines vies es poden explorar per aconseguir una fiscalitat que ajudi al medi ambient amb les competències que té Catalunya
La situació política catalana ha portat al fet que, a març de 2016, els pressupostos catalans d'aquest any no s'hagin ni presentat
i la seva discussió estigui prevista per al segon trimestre de l'any.
Les dificultats que tindrà el conseller d'Economia, Oriol Junqueras,
segueixen sent les mateixes que les del seu antecessor, Andreu
Mas-Colell: quadrar els comptes catalans és impossible si no s'augmenten
els ingressos. Per intentar-ho, Mas-Colell, fruit del pacte amb ERC de
2012, va recórrer a la via de la fiscalitat ambiental, que si bé és
estreta pel que fa a recaptació, permet actuar de forma indirecta sobre
el medi ambient. En la seva primera compareixença parlamentària, Junqueras es va mostrar partidari de seguir pel mateix camí.
"El que defineix un impost com ambiental no és la seva recaptació ni si
aquesta es dedica a polítiques ambientals, sinó el fet que l'impost
desincentiva alguna conducta perjudicial per al medi ambient", recorda
el cap de projectes de la consultora i la fundació ENT, el doctor en
ciències ambientals Ignasi Puig Ventosa.
En aquest sentit, Ventosa considera que "no té sentit"
que Catalunya dediqui més de 25 milions d'euros a la devolució del tram
autonòmic de l'impost d'hidrocarburs a transportistes professionals.
Així mateix, aquest expert creu que es podrien augmentar un 15% els
tipus impositius de l'impost de matriculació, que Catalunya només ho ha
fet per a dues de les nou categories de vehicles i no fins al nivell
màxim.
A finals de gener l'executiu català ja va
presentar un projecte per gravar la contaminació rodada. Així, en
l'avantprojecte de la Llei del Canvi Climàtic aprovat per la Generalitat
es preveu que a partir de 2018 un turisme pagui per aquest motiu, 5,5
euros anuals, de mitjana . Els vehicles que emetin menys de 120 grams de
diòxid de carboni per quilòmetre quedaran exempts i als que més
contaminin se'ls imposarà un màxim de 84 euros. La Generalitat preveu
ingressar 76,8 milions d'euros un cop el tribut estigui plenament
implantat.
Altres camps d'actuació tributària que es
podrien explorar serien un impost sobre el canvi d'usos del sòl o
tributs en determinades activitats, especialment les que tenen major
impacte sobre el medi ambient, com camps de golf o activitats
extractives, o aquelles que es desenvolupen en el medi rural. Així
mateix, Catalunya podria posar taxes sobre productes amb un impacte
considerable: determinats envasos, pesticides o fertilitzants.
Junqueras pot treure idees d'altres comunitats autònomes. És el cas de
l'impost sobre bosses de plàstic (l'ús que vol frenar la Comissió
Europea però encara estan molt presentes en el petit comerç urbà català)
vigent a Andalusia i Cantàbria des de 2011. O el tribut sobre elements
fixos de transport d'electricitat implantat a Astúries , Cantàbria i
Extremadura.
Fruit del pacte de CiU amb ERC la
passada legislatura, Mas-Colell va implantar tres tributs
mediambientals. Les previsions del Govern indiquen que el 2016 es
recaptaran 3,8 milions gràcies a l'impost sobre emissions contaminants
de l'aviació comercial. En relació amb l'impost sobre l'emissió de
partícules a l'atmosfera produïda per la indústria, segons les dades
d'execució pressupostària publicades actualment, fins a novembre de 2015
s'havien recaptat 0,1 milions. La previsió governamental era recaptar
gràcies a aquest impost 0,5 milions l'any passat i 1,6 aquest any.
El tercer impost implantat en l'últim mandat de Mas va ser sobre la
producció d'energia elèctrica d'origen nuclear. És el més important pel
que fa a recaptació (la previsió és aconseguir 39,6 milions el 2015 i
3,6 el 2016). Segons l'execució pressupostària, fins a novembre de l'any
passat se n'havien recaptat 30.300.000. Endesa, Iberdrola i la patronal de les elèctriques Unesa van recórrer l'impost al TJSC.
Segons el parer de Puig Ventosa, amb aquest últim paquet de tributs
Catalunya "ha recuperat bona part del terreny perdut" en matèria de
fiscalitat ambiental, si bé matisa que encara s'ha d'avaluar el seu
efecte. Amb tot, aquest expert assenyala que encara hi ha àmbits
econòmics com l'aviació comercial que resulten "paradisos fiscals" però
en aquestes matèries Catalunya no pot actuar, ja que no té competències
per gravar els combustibles de l'aviació.
D'altra
banda, si bé no té relació directa amb el medi ambient, un dels impostos
inclosos en el pacte CiU-ERC, però que no es va arribar a aprovar, va
ser el de les begudes ensucrades, amb el qual es preveien recaptar 22
milions. Des del sector sanitari es lloen els efectes positius d'una
taxa d'aquest tipus sobre la salut de la població i en particular en la
reducció de l'obesitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada