dimecres, 25 de maig de 2016

"Estalinista" o "depredador": Macias porta el tramvia de Colau a terreny hostil

Article publicat al diari  Ara.cat

El nou director d'estratègia de l'enllaç per la Diagonal defensa la infraestructura en un debat encès al RACC
MARIA ORTEGA Barcelona  23/05/2016


L’equip de Colau vol que el tramvia vagi pel mig de la Diagonal. / BERNAT MARRE


Jugava en terreny hostil i sense el suport explícit de cap dels membres de govern d'Ada Colau a la grada –sí que hi havia, en canvi, cinc dels deu regidors de CiU. El nou director d'estratègia de la connexió del tramvia, Pere Macias, ha sortit aquest dilluns en defensa delprojecte d'enllaç per la Diagonal en un debat organitzat pel Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) i fiscalitzat per oradors durs com l'arquitecte Josep Antoni Acebillo, que va ser director de projectes urbans del consistori i que no ha tingut problema a començar la seva intervenció en deixar clar que és " absolutament contrari" al tramvia, que, de fet, ha dit té un "origen estalinista", de quan calia una "mobilitat obligada" per connectar els operaris i les fàbriques, i que és un autèntic "depredador" de l'espai públic. Tampoc ha escatimat en crítiques, des de la bancada dels opositors a l'enllaç, l'economista i diputat de Junts pel Sí Germà Bel, que ha remarcat que la Barcelona del segle XXI no necessita un tramvia per la Diagonal, sinó una " infraestructura flexible". I ha proposat que, ja que el projecte de l'Ajuntament no preveu incorporar tramvies de capacitat per a 400 usuaris fins al 2036, que s'aposti, fins llavors, per millorar els autobusos.
Macias, doncs, tenia avui un paper complicat. I, de fet, el debat ha començat després que el president de RACC, Josep Mateu, hagi verbalitzat, per primer cop, l'opinió del club automobilístic sobre l'enllaç plantejat per Colau, que preveu situar el tramvia al centre de la Diagonal i deixar dos carrils de circulació per sentit. Mateu ha demanat, sobretot, "rigor" i valorar que aquesta pèrdua de carrils a la Diagonal tindrà afectacions a la mobilitat de la resta de la ciutat. De fet, la manera com l'Eixample encabirà aquests cotxes ha estat un dels pilars del debat –Acebillo ha advertit, per exemple, que es carregaran els carrers València i Mallorca. El president de RACC ha instat a estudiar bé el projecte i a posar "les llums llargues" i no mirar-ho només amb les curtes. Tot un avís per a navegants. Tot i així, no ha verbalitzat hostilitats inicials.
Macias, després d'escoltar la primera tongada de crítiques –i també de les defenses de la iniciativa que han fet el catedràtic Jaume Barceló i el soci director de la consultoria de mobilitat Mcrit, Andreu Ulied–, ha defensat que el tramvia sí que és una infraestructura adequada per al segle XXI i ha recordat que quan la ciutat els va eliminar no ho va fer per substituir-los per cap altre mitjà de transport eficient, sinó per a més espai per al vehicle privat. Ha remarcat, també, que ciutats com París es plantegen ara ampliar la xarxa de tramvia en 60 quilòmetres i que fins a 74 grans ciutats han optat, com Barcelona, per recuperar aquest mitjà de transport. De fet, el debat sobre quines ciutats tenen o no tenen tramvia i si està al centre o a la perifèria ha marcat bona part de la tertúlia i ha posat a prova els coneixement dels participants com si es tractés d'una mena de xou televisiu.
Macias ha relativitzat, però, la importància del tramvia en la nova estratègia de mobilitat de la ciutat – marcada pel pla de mobilitat urbana, que preveu una reducció dels desplaçaments en vehicle privat del 21% fins el 2018– i ha apuntat que és una "peça més" al costat de projectes com el desplegament de la nova xarxa de bus, les superilles o l 'ampliació dels carrils bici. Ha precisat, després de sentir els recels sobre el possible caos en la mobilitat que pot comportar la nova infraestructura, que "només afectarà un 0,33% del trànsit". I, en aquest sentit, ha remarcat que la Diagonal ha perdut el seu paper de via de pas i que dels cotxes que hi entren només el 40% arriben a Francesc Macià i només el 15% arriba a la plaça del Cinc d'Oros.  "De tot el trànsit de Barcelona, només el 3,5% passa per la Diagonal, i de Francesc Macià a Glòries, només l'1%. I, per tant, no es pot augurar el caos", ha apuntat. Macias també ha remarcat que el RACC –quan es discutia el projecte que va frustrar el referèndum– va apuntar que calia deixar com a mínim dos carrils per sentit per al vehicle privat i que això és, precisament, el que es deixa ara.

 
                                     La fórmula Colau per encaixar el tramvia
El cronista Lluís Permanyer ha centrat la seva oposició en el paper de la Diagonal com a via important de la ciutat i ha dit que seria impensable fer passar un tramvia per un "saló". A la taula no s'hi ha convidat ningú de l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), ferma defensora de la connexió, que ha exercit el seu contrapoder a través de Twitter. Ha criticat, per exemple, que Acebillo acusés el tramvia de "depredar" espai públic i impulsés des de l'Ajuntament el tortell de la plaça de les Glòries, ara demolit.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada